شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با در نظر گرفتن چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه های وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و برنامه توسعه منطقه ای و استانی و در راستای تحقق اهداف خود الگویی بنیادی جهت بهرهبرداری و تخصیص منابع و تعاملات شرکت با بازار هدف و دیگر عوامل محیطی با اعمال سیاست برد برد برد (منافع سازمان،مشتری و جامعه) تدوین نموده است که طبق آن پاسخگوی سه مورد ذیل خواهد بود :
۱- چه اهدافی باید محقق گردد .
۲- بر روی كدام بازار هدف و محصولها باید تمركز نمود .
۳- چگونه برای بهرهبرداری از فرصتهای محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور كسب یك مزیت پایدار ، منابع تخصیص یابد و چه فعالیتهایی انجام گیرد .
جدول خلاصه اطلاعات استراتژی های تدوین شده شرکت و استفاده از آن در برنامه های پنج ساله توسعه
استراتژی رشد
|
پنج سال سوم
|
پنج سال چهارم
|
پنج سال پنجم
|
پنج سال ششم
|
1 - ثبات Stability Strategy
دراین استراتژی تا زمان تدوین استراتژی جامع سعی در نگهداری وضع موجود می گردد
|
●
|
|
|
|
2 – افزایش و گسترش Enhance and expand Strategy
در این استراتژی با تغییر جغرافیای سیاسی و تبدیل روستا به شهر، شرکت نسبت به افزایش و گسترش سطح فعالیت خود اقدام می نماید.
|
●
|
●
|
|
|
3 – رهبری هزینه Cost Leadership Strategy
در این استراتژی شرکت تولیدات خود را به مقیاس اقتصادی (Economy of Scale) نزدیک می نماید تا به سمت خودگردانی حرکت نماید.
|
|
●
|
|
|
4 – تمرکز و گسترش و نفوذ
Focus and Market Development and market Penetration Strategy
در این استراتژی با تمرکز خدمات و گسترش خدمات و تعمیق خدمات در بازار هدف استفاده حداکثری آحاد از خدمات شرکت پیگیری می شود.
|
|
●
|
|
|
5 – تمایز Differentiation Strategy
در این استراتژی تولید محصول منحصر به فرد از لحاظ کیفی و کمی پیگیری می گردد.
|
|
●
|
|
|
6 – بازنگری Restructuring Strategy
در این استراتژی با استفاده از شیوه ها و تکنیک های کنترل فرایند نسبت به بهبود مستمر کمیت و کیفیت خدمات اقدام می شود.
|
●
|
●
|
|
|
استراتژی توسعه
|
پنج سال سوم
|
پنج سال چهارم
|
پنج سال پنجم
|
پنج سال ششم
|
1- کاهش Retrenchment Strategy
در این استراتژی به وسیله برون سپاری و منطقی سازی بدنه سازمان و همچنین کاهش هزینه های غیر ضرور فعالیتهای مستقیم کاهش می یابد.
|
|
|
●
|
●
|
2 – رهبری هزینه Cost Leadership Strategy
در این استراتژی شرکت تولیدات خود را به مقیاس اقتصادی (Economy of Scale) نزدیک می نماید تا به سمت خودگردان شود.
تولید استاندارد با قیمت تمام شده پایین.
|
|
●
|
●
|
●
|
3 – تمرکز و گسترش و نفوذ
Focus and Market Development and market Penetration Strategy
در این استراتژی با تمرکز خدمات و گسترش خدمات و تعمیق خدمات در بازار هدف استفاده حداکثری آحاد از خدمات شرکت پیگیری می شود.
|
|
●
|
●
|
●
|
4 – تمایز Differentiation Strategy
در این استراتژی تولید محصول منحصر به فرد از لحاظ کیفی و کمی پیگیری می گردد.
|
|
●
|
●
|
●
|
5 – نوآوری Innovation Strategy
در این استراتژی به منظور افزایش کیفیت ارائه خدمات از نوآوری در فرایند ارائه خدمات حمایت به عمل می آید.
|
|
|
●
|
●
|
6 – بازنگری Restructuring Strategy
در این استراتژی با استفاده از شیوه ها و تکنیک های کنترل فرایند نسبت به بهبود مستمر کمیت و کیفیت خدمات اقدام می شود.
|
|
|
●
|
●
|