لوگو آب و فاضلاب آذربایجان شرقی
شعار سال
شعار سال
EN
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
    • معرفی شرکت
    • مدیران ارشد
    • چشم انداز، ماموریت و ارزش های سازمانی
    • خط مشی
    • راهبردها
    • چارت سازمانی
  • اطلاع رسانی
    • همایش و سمینارها
    • تالار گفت و گو
    • پرسش و پاسخ
    • شبکه اطلاع رسانی سروش
    • اولویت ها و فرصتهای سرمایه گذاری
    • بیانیه حریم خصوصی
    • دستورالعمل بروز رسانی سایت
    • بیانیه راهبرد مشارکتهای مردمی
  • شفافیت
  • ثبت و پیگیری شکایت
    • سامانه یکپارچه ثبت و پاسخگویی به « شکایات » و « گزارشات مردمی » وزارت نیرو
    • سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (111)
    • کانال های ارتباطی، دریافت شکایت و فرایند دریافت شکایت
      • فرایند رسیدگی به شکایات
    • پیشگیری، نظارت و مقابله با فساد
      • بیانات رهبری و ریاست جمهور در خصوص پیشگیری، نظارت و مقابله با فساد
      • برنامه های شرکت در خصوص پیشگیری، نظارت و مقابله با فساد
    • سامانه جامع ارتباط مردمی قوه قضائیه (سجام)
  • سوالات متداول
  • ارتباط با ما
    • دسترسی به شرکت
    • اطلاعات تماس شرکت
    • ارتباط با مدیران ارشد
    • نظرسنجی و ارسال نظر
    • پیشنهادات و انتقادات
    • معرفی مسئول بارگذاری محتوای وبگاه

پرسش های متداول

کاربر گرامی لطفا در صورت داشتن هرگونه سوال علاوه بر سوالهای زیر لطفا روی لینک درخواست پرسش جدید  کلیک نمایید.



 

1- دوره صدور قبض آب چه مدت است؟

قبض آب بها تقريبا هر دو ماه يکبار صادر مي شود . چنانچه بيش از 15 روز در وصول آن تاخير افتاد ، مراتب را کتباً به امور آب و فاضلاب منطقه خود اعلام فرمايند .

2- الگوي مصرف آب براي هر اشتراک چقدر است؟

18 متر مکعب (معادل 18 هزار ليتر) در ماه مي باشد.

3- آيا هنگام خريد يا اجاره، برگ تسويه حساب از شرکت آب و فاضلاب لازم است؟

هنگام خريد يا اجاره املاکي که داراي انشعاب آب و فاضلاب مي باشند ، حتما بايد به امور آب و فاضلاب منطقه مربوطه مراجعه و برگ تسويه حساب را دريافت فرمايند تا مشمول پرداخت بدهي معوقه نگرديد.

4- پلاکي در ملک ما از طرف شرکت آب و فاضلاب نصب شده است. آيا ميتوانيم آن را برداريم؟

پلاک نصب شده بمنظور شناسايي ملک و کنتور مي باشد لذا از کندن يا مخدوش نمودن آن جدا خودداري فرمايند.

5- آيا ميتوانيم روي دريچه کنتور را بپوشانيم؟

بمنظور تسهيل درامر قرائت کنتور لطفاً از پوشاندن کنتور و ايجاد مانع پرهيز گردد.

6- آيا مي توانيم کنتور را خودمان تعمير کنيم؟

هر گونه دست کاري در کنتور و اتصالات مربوط به آن ممنوع بوده و با متخلفين طبق مقررات برخورد خواهد شد.

7- آيا ميتوانيم از انشعاب آب خود به همسايگان بدهيم؟

امکان نقل و انتقال آب از ملکي به ملک ديگر ممنوع مي باشد. لذا شايسته است همسايگان را جهت دريافت انشعاب آب و فاضلاب ، به دفاتر پیشخوان خدمات دولت راهنمائي کنيم.

8- شکايات خود را به کجا بايد منعکس کنيم؟

سامانه دریافت شکایات پورتال اینترنتی شرکت و شماره تلفن 122 (واحد ارتباطات مردمي شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي) در تمامي ساعات شبانه روز پاسخگوي شهروندان عزيز مي باشد.

9- لوله هاي آب در نزديکي منزل ما شکسته است. به کجا بايد خبر دهيم؟

درصورت شکستگي شبکه آب ، لطفاً مراتب را سريعا" به پست امداد منطقه خود اطلاع دهيد.

10- مدتي عازم مسافرت هستيم. چه بايد کرد؟

اگر عازم مسافرت هستيد لطفاً انشعاب آب خود را بطور موقت از شير فلکه قطع نماييد.

11- آيا ميتوان روي شيري که انشعاب آب را به منزل يا مغازه ما وصل مي کند با آسفالت يا موزاييک پوشاند؟

بمنظور جلوگيري از خسارت هاي احتمالي، محفظه شير انشعاب را همواره مرئي نگاه داريد.

12- اگر بعد از سپري شدن مهلت مقرر قبض آب را پرداخت نماييم آيا در قبض بعدي محاسبه مي شود يا خير؟

در قبض ارسالي بعدي کسر خواهد شد.

13- آيا مسئوليت تاسيسات داخل منزل بعهده شرکت آب و فاضلاب است؟

مسئوليت حفظ و نگهداري تاسيسات داخلي آب ملک صرفاً به عهده مشترک مي باشد.

14- وقتي بنظر مي رسد کنتور خراب است چه بايد کرد؟

هنگام خرابي کنتور مراتب را سريعا به اطلاع امور آب و فاضلاب منطقه خود برسانيد.

15- در صورتيکه هنگام مراجعه مامور قرائت ، در منزل حاضر نباشيم چه بايد کرد؟

در صورت عدم حضور مشترک هنگام قرائت کنتور، برگه مخصوص به جاي گذاشته مي شود که پس از رويت آن آخرين رقم کنتور آب خود را قرائت و با شماره تلفن مندرج در برگه با امور مشترکين منطقه مربوطه تماس حاصل فرمايند و یا نسبت به درج رقم کنتور در سامانه الکترونیکی خدمات مشترکین آب و فاضلاب اقدام نمایند تا در صدور قبض آب بها تعللي بوجود نيايد.

16- ماموران قرائت کنتور و آب بها را چگونه شناسايي کنيم؟

کليه مامورين قرائت کنتور و توزيع قبض آب بها بايد داراي لباس فرم و کارت شناسائي معتبر باشند، لذا از ورود افرادي فاقد لباس فرم و کارت شناسايي معتبر به داخل اماکن ، جدا خودداري فرمايند.

17- بهنگام ساخت بنا يا تغيير کاربري بايد چکار کرد؟

قبل از هر گونه ساخت و ساز يا تغيير در نوع مصرف آب، لازم است صاحب ملک به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه نمايد.

18- حداکثر زمان نصب کنتور آب جديد پس از واريز هزينه هاي آن چند روز مي باشد؟

حداکثر زمان نصب کنتور آب جديد بعد از اخذ مجوزهاي لازم از سازمانهاي ذيربط و پرداخت تمامي هزينه هاي مربوطه سه روز مي باشد.

19- در صورت تاخير در پرداخت قبض آب چه خواهد شد؟

هر گونه تاخير در پرداخت آب بها و اقساط هزينه انشعاب آب و فاضلاب ، موجب قطع جريان آب مي شود و وصل مجدد آن با دريافت هزينه اتصال و تسويه حساب امکان پذير خواهد بود.

20- آيا ماموران آب و فاضلاب حق اخذ وجه بصورت نقدي را دارند؟

ماموران آب و فاضلاب مناطق براي وصول وجه نقد به مشترکين مراجعه نمي کنند. لذا در صورت مشاهده چنين مواردي سريعاً با حراست شرکت يا نيروي انتظامي منطقه مربوطه تماس حاصل فرمايند.

21- در موقع نصب اشتراک جديد ، حفاري کوچه به عهده چه کسي مي باشد؟

با توجه به عدم اخذ هزينه هاي حفاري توسط شرکت آب و فاضلاب استان ، هزينه حفاريها بعهده مشترکين محترم مي باشد.

22- نسبت به بروز مشكلات در اتصالات قبل يا بعد از كنتور مشترک چه اقدامي بايد انجام دهد؟

مشكلات مربوط به اتصالات بعد از كنتور ، بعهده مشترك مي باشد و جهت رفع مشكل در اتصالات قبل از كنتور ، با مركز 122 تماس گرفته شود.

23- تغيير نام قبض آب به چه صورتي امکان پذير است؟

مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت همراه با مدارك : 1-آخرين قبض آب 2-مدارك ثبت مالكيت 3- تصوير کارت ملي.

24- در صورتي که سيستم داخلي لوله کشي ملک دچار ترکيدگي شده باشد، مشترک چه کارهايي بايد انجام دهد؟

1- ترميم محل آسيب ديده 2- مراجعه به منطقه مربوطه و اطلاع به منظور بازديد كارشناسي از محل.

25- چنانچه يک دوره از تاريخ تحويل آخرين قبض گذشته باشد و مشترک قبض جديد را دريافت نکرده باشد مشترک چه اقدامي بايد انجام دهد؟

مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت  به همراه مدارك : 1-آخرين قبض آب 2- رقم فعلي كنتور

26- درخواست تغيير مکان و تغيير ارتفاع کنتور به چه صورتي امکانپذير است؟

ثبت درخواست از طریق سامانه خدمات الکترونیکی مشترکین آب و فاضلاب و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت جهت جابجايي كنتور يا انشعاب آب.

27- درخواست چند واحدي به چه صورتي امكان پذير است؟

ثبت درخواست از طریق سامانه خدمات الکترونیکی مشترکین آب و فاضلاب و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و تقاضاي انشعاب جديد و پرداخت هزينه هاي مرتبط.

28- چه ملاکهايي براي دو واحدي بودن ملک در نظر گرفته ميشود؟

واحد مسكوني حداقل بايد داراي يك اتاق ، آشپزخانه و يك سرويس بوده و ورودي آن مستقل و يا مرتبط با راهروي اشتراكي باشد ضمنا سيستم لوله كشي آن بايستي مجزا باشد.

29- چنانچه به هر علت در زمان تعيين شده طبق جدول سالانه واحد قرائت امکان شماره برداري از کنتور آب ملک وجود نداشته باشد مشترک چه اقدامي بايد انجام دهد؟

چنانچه به هر دليل امكان قرائت كنتور وجود نداشته باشد ، مشترك مي بايستي با در دست داشتن آخرين قبض و شماره مصرف فعلي كنتور به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه نمايد.

30- آيا امکاني وجود دارد که بدون مراجعه به شرکت امکان قرار ملاقات حضوري با مسئولين تنظيم گردد؟

بله، در صفحه اصلي سايت شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي (www.abfa-azarbaijan.ir) لينکي با عنوان تعيين وقت ارتباط مستقيم با مديران وجود دارد که مراحل انجام درخواست ملاقات حضوري به صورت اتوماسيون بين درخواست کننده و مسئول مربوطه تا زمان تنظيم جلسه هماهنگ مي گردد. ضمنا بعد از ارسال پيام کد پيگيري براي ارسال کننده صادر مي گردد که در مراحل بعدي امکان جستجو و پيگيري ميسر باشد.

31- چگونه شکايات، انتقادات يا پيشنهادات خود را به گوش مسئولين امر برسانيم؟

در پورتال شرکت يک محيط تعاملي براي رسيدگي به شکايات مشترکين و نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات وجود دارد که کاربر ضمن انتخاب و تکميل فرمهاي مربوطه به صورت الکترونيکي و ارسال آن، کد رهگيري دريافت مي نمايد و اطلاع رساني و اقدامات لازم از طريق اين کد رهگيري بين شرکت و کاربر صورت مي پذيرد.

32- در آخرين قبض صادره براي ملک اينجانب مبلغ غير متعارفي درج گرديده که با مصارف ماههاي قبل مغايرت اساسي دارد، از چه طريقي بايد پيگيري نمايم؟

قبوض آب بهاي شرکت نشان دهنده ميزان مصرف و مبلغ آن بر اساس تعرفه شرکت مي باشد. در صورتي که پس از دريافت قبض ، نسبت به ميزان مصرف يا مبلغ معترض مي باشيد در درجه اول شماره کنتور خود را يادداشت و به اداره مربوطه مراجعه فرمائيد. (در صورت تمايل مي توانيد از طريق پرتال شرکت نيز درخواست خود را ارسال نمائيد) درصورتي که مسئولين مربوطه با تطبيق شماره از صحت قرائت مطمئن شوند مشترک را براي آزمايش کنتور معرفي مي نمايند. بهتر است در چنين مواردي از عدم نشتي لوله کشي داخلي از طريق نشت ياب و يا قرائت و کنترل شبانه شماره کنتور مطمئن شويد.

33- ‌آيا امکان ارايه خدمات غير حضوري براي مشترکين در شرکت آب و فاضلاب وجود دارد؟

بله، شرکت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي با راه اندازي يک پورتال اختصاصي، ارايه خدمات الکترونيکي زير را در دستور کار خود قرار داده است. خدمات الکترونيکي مربوط به امور مشترکين آب و فاضلاب از جمله خريد انشعاب آب و فاضلاب، تغيير کاربري، تغيير نام، جابجايي کنتور آب و سيفون فاضلاب، آزمايش و تعويض کنتور معيوب و ... بصورت تعاملي و بااستفاده از مديريت گردش کار ، که براي استفاده از اين خدمات کافيست کاربر به منوي خدمات امور مشترکين واقع در صفحه اصلي سايت مراجعه نمايد.

34- قانوني در بخش هزينه هاي انشعاب آب و فاضلاب واحدهاي مسكوني جانبازان ، خانواده معظم شهدا ، و مددجويان را شرح دهيد؟

  • الف) جانبازان 25% وبالاتر و فرزندان شهدا از پرداخت 100%حق انشعاب آب ، 50% حق انشعاب فاضلاب و 50%‌ هزينه هاي آماده سازي آب و فاضلاب براي يك واحد مسكوني و براي يكبار معاف مي باشند.
  • ب) خانواده شهدا (همسر ، پدرومادر شهيد) و آزادگان صرفا"از پرداخت 100% حق انشعاب آب يك واحد مسكوني و50%‌ هزينه هاي آماده سازي آب و فاضلاب براي يكبار معاف ميباشد.
  • ج) مددجويان تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي از پرداخت 100% حق انشعاب آب وفاضلاب و 50%‌ هزينه هاي آماده سازي آب و فاضلاب يك واحد مسكوني و براي يكبار معاف مي باشند.

35- شرايط جدا سازي انشعابات آب و فاضلاب را اعلام فرماييد؟

پس از اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها، جداسازي انشعابات به عنوان يک الزام براي شرکت آب و فاضلاب مطرح شد. شرايط جداسازي به شرح زير است: الف) جدا بودن شبکه و تاسيسات داخلي هر واحد به نحوي که هر واحد از مجموعه داراي لوله کشي مجزا از درب ورودي ملک تا واحد مورد نظر باشد. ب) وجود امکان فني نصب و تامين فشار لازم مخصوصا در طبقات بالائي (با تائيد قسمت بهره برداري شرکت)

36- نحوه اعمال ترکيدگي داخلي ساختمان به چه صورتي است؟

شرکت هاي آب و فاضلاب مي تواند در کاربري خانگي ** که انشعاب داخلي آن کاربري دچار ترکيدگي شده باشد با در نظر گرفتن ميزان مصرف مشابه سالهاي قبل مابقي مصارف را بر اساس ميانگين فروش آن کاربري محاسبه و نسبت به صدور قبض اقدام نمايند. لازم به ذکر است که اعمال ترکيدگي در قبوض صادره هر دو سال يک بار و به مدت يک روز خواهد بود

37-نحوه اعمال مصارف براي کنتورهاي خراب به چه صورتي است ؟

: اولاً هرگونه اعمال مصرف براي کنتورهاي خراب به تشخيص شرکت کارشناسان شرکت خواهد بود ثانياً در صورتي که تمامي موارد و ظواهر امر با مصارف سالهاي گذشته مشترک هم خواني داشته باشد ميانگين سه سال گذشته اشتراک ملاک امسال مصرف براي کنتورهاي خراب خواهد بود. لازم به تاکيد است که اعمال مصرف بر اساس نظر کارشناس تشخيص مصرف خواهد بود.

38-مدت زمان قرائت کنتور چند روز است ؟

تعداد روزهاي قرائت بر اساس تصميم هيئت مديره شرکت بوده و فعلاً به مدت 60 روز تعريف شده است. بعضاً به دليل وجود مشکلات اين زمان متغير است . مثلاً ممکن است از 50 روز تا 70 روز باشد.

39-در صورت اشتباه در قرائت توسط مامورين قرائت کنتور آب و فاضلاب چه بايد کرد؟

مشترکين محترم در زمان دريافت قبض خويش حتماً بايستي نسبت به کنترل مصارف ثبت شده روي قبض با کنتور انشعاب خود اقدام نمايند و در صورت مشاهده هرگونه مغايرتي اعم از ثبت کمتر يا بيشتر از مصارف کنتور آن را از طرق مختلف سايت ، تلفن و يا مراجعه حضوري به اطلاع مسئولين شرکت آب و اضلاب برسانند در نهايت بعد از بررسي مصارف گذشته و در صورت بروز اشکال مبالغ قبض بر اساس مصارف جديد محاسبه و ارائه مي گردد. لازم به ذکر است مشترکين محترم حداکثر تا پايان مهلت پرداخت اعلام شده در قبوض مي توانند نسبت به مراجعه و اعتراض اقدام نمايند.

40-براي گرفتن تسويه حساب چه بايد کرد ؟

براي گرفتن هرگونه تسويه حساب براي انشعاب **** که مستاجر نسبت به تخليه منزل اقدام مي نمايند بايستي با قرائت صحيح رقم کنتور و مراجعه به سايت يا مراجعه حضوري به آب و فاضلاب نسبت به اخذ قبض جديد و پرداخت آن اقدام نمود. لازم است مشترکين محترم مد نظر داشته باشند که حتي قبل از اسباب‌کشي به منزل جديد از وجود يا عدم وجود بدهي آب بها و بدهي هاي اقساطي انشعاب اطلاع کامل حاصل نمايند براي اين کار مي توانند به سايت و يا دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نمايند

41- براي اطمينان از عدم وجود ترکيدگي داخلي ساختمان چه بايد کرد؟

راه هاي محتلفي براي تشخيص ترکيدگي لوله هاي داخلي ساختمان وجود دارد. بهترين و مناسب ترين راه اين است که شب و هنگامي که اصلاً مصرفي در طول شب نخواهيد داشت رقم کنتور دقيقاً يادداشت و صبح نيز قبل از شروع به مصرف آب دوباره رقم کنتور قرائت گردد. در صورتي که رقم تغيير کرده باشد حتماً نشتي يا ترکيدگي داخل ساختمان وجود دارد و بايد آن را رفع کرد. ضمناً سيفون آب واحدهاي بهداشتي مخصوصاً توالت فرنگي همواره کنترل گردد

42-براي درخواست انشعاب آب و فاضلاب چه مدارک و اسنادي لازم است ؟

براي درخواست انشعاب بايستي توجه داشت که اولاً ملک مورد نظر براي درخواست حتماً بايستي در محدوده خدماتي شرکت آب وفاضلاب باشد. ضمناً‌ ملک بايستي از املاک مجاور خود منفک و برو کف آن توسط شهرداري مشخص شده باشد همچنين بايستي کاربري ملک مورد نظر کاملاً معلوم و مشخص باشد. براي خريد انشعاب سند ملکي يا پايان کار همراه با کدپستي اخذ شده از شرکت پستي به همراه کپي کارت ملي و درخواست انشعاب همراه با کروکي محل مورد نياز است. تهيه استعلام از شهرداري ها نيز بايستي مد نظر قرار گيرد.

43-معافيت از حق انشعاب شامل چه افرادي مي شود؟

در حالت کلي هيچ نهاد يا ارگاني از قبل از پرداخت هزينه هاي انشعاب معاف مي باشد مگر در قانون بودجه همان سال و از طرف دولت اعلام و توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب گردد و بعد از ابلاغ نسبت به اعمال معافيت اقدام مي گردد. لازم است توجه داشته باشيد که معافيت ** درصدي از حق انشعاب بوده و شامل هزينه هاي ايجاد تاسيسات و ساير هزينه هاي نخواهد شد

44-در محل هائي که انشعاب فاضلاب سوار به شبکه دفع نمي شود آيا هزينه حق انشعاب اخذ مي گردد يا نه ؟

طبق آئين نامه عملياتي شرکت ، اگر ساختمان يا بنايي قبل از لوله گذاري فاضلاب ساخته شده باشد تمام يا قسمتي از آن ساختمان که به شبکه فاضلاب وصل نمي گردد از پرداخت هزينه معاف خواهد بود. مثلاً اگر زيرزمين منزلي سوار به شبکه فاضلاب نيست هزينه زيرزمين اخذ نشده و فقط واحدهائي که سوار به شبکه فاضلاب مي باشند نسبت به پرداخت هزينه هاي مربوطه که اقدام مي نمايند ولي اگر ساختمان بعد از شبکه فاضلاب احداث شده باشد تحت هر شرايطي بايستي نسبت به پرداخت تمامي هزينه ها اقدام نمود. لازم به ذکر است که در صورت عدم سوار شدن مشترک موظف است که به هر طريقي جهت تخليه فاضلاب خود اقدام نمايند حتي با گذاشتن پمپ تخليه
  • نوشته شده
  • در 1396/05/18
  • توسط بابک حسن پور
  • ویرایش شده
  • در دوشنبه شانزدهم آبان 1401
  • توسط آی تی شمس اسدزاده
  • تعداد بازدید صفحه : 94120
امروز :
613
ديروز :
4293
اعضا عضو سایت :
143338
یک سال :
1461423
كل :
9856112
سایر سامانه ها
وزارت نیرو
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
سامانه درخواستها و شکایات مهندسی آبفای کشور
سلمانه تدارکات الکترونیکی دولت
پورتال جامع مدیریت مصرف آب
وب سایت های صنعت آب و برق
ساعات کاری
شرکت به غیر از ایام تعطیل از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 الی 14:30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 7:30 الی 13:30 آماده ارائه خدمات می باشد.پورتال شرکت بصورت 24 ساعته در طول سال فعال می باشد
آدرس: تبريز - بلوار 29 بهمن - جنب دانشگاه تبريز
شماره تماس: 041333188714
ایمیل: info(at)abfaazarbaijan.ir
کدپستی: 5166617365
صندوق پستی: 1751
فاکس: 04133309992
استفاده از مطالب وب سایت با ذکر منبع بلامانع است. آخرین بروزرسانی : پنجشنبه هیجدهم ارديبهشت 1404

Powered By : ITShams.ir

اطلاعیه ها

  • 1403/03/24 اطلاعیه شرکت آب وفاضلاب استان آذربایجان شرقی در خصوص قطعی آب و افت فشار در آخر عباسی
  • 1403/03/24 بقای آب در دست من و توست آب را بدون اسراف مصرف کنیم
  • 1403/03/19 بررسی عملکرد مدرسان میانی آموزش و پرورش استان پیرامون جشنواره فراگیری نخستین واژه آب
  • 1402/08/10 جلسه هم اندیشی دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی و اداره کل آموزش و پرورش این استان در خصوص ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب
  • 1402/08/14 محمد خانی مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی : 2هزار و950 متر باقیمانده خط انتقال فاضلاب هادیشهردر حال اجرا می باشد
خروج